June 28, 2012

PERGINYA TAK KAN KEMBALI


Hari Sabtu ( 16/6/2012) aku mendapat perkhabaran yg kurang enak di dengar bila mak mertua aku call bgth yg bapa mertua aku tgh nazak di kg halaman suami aku.Kebetulan suami aku tak bawa hp ketika dia keluar bekerja pagi tu..dan kebiasaaannya hp dia,dia suka buat silent mode...nasib anak-anak aku suka main hp..diaorg ler yg memunggah bakul kt atas tv dan terjumpa hp en suami.Rupa-rupanya mil aku dah call lebih 5 kali dan msg 2 kali..nasib baik call yg keenam tu aku dpt picup..dan dlm pukul 2.30 ptg ank buah ensuami call bgth yg  my fil dah pergi buat selama-lamanya..aku memang tak mampun nk fikir apa dah waktu tu sebab dlm kepala otak mcm mana nak ctc ensuami nie..so dlm 2 jam gaks ler call kwn2 dia masih xdpt smp ler aku call mak aku bgth klu en suami singgah bgth kat dia cpt blk..sbb bapa dia dah pergi buat selama-lamanya...Kami bertolak dr kl dlm kul 4 sbb en suami pulang dlm kul 3.30 ptg..sblm tu mmg aku dah kemas semuanya yg nak bw blk..tunggu dia jer..dia smp terus blk kelantan..Dr kl kul 4 sampai kelantan dlm kul 12 mlm tu pun xberhenti singgah minum ker,or makan.just singgah bila ank2 nak kencing dan susu..Ingatkan memang tak sempat ler jumpa arwah sbb en suami dah suruh mak dia selesaikan dulu tak yah tunggu(en suami ank lelaki tunggal).Tapi mil tak sampai hati nak kebumikan dulu.4 org ank mil duduk kl..nak tak nak terpaksa ler tunggu juga.Sampai jer kelantan memang tahap lapar jgn ckp lah..tp nak wat camnerkan kita xleh nak masak or makan atas rumah selagi ader mayat ats rumah.Dengan keadaan aku yg deman selsema..ank2 yg xnak tidur sampai ke subuh..memang rasa nak tumbang jer tp sebabkan aku ngan my fil nie memang rapat berbanding ngan mil..aku gagahkan diri ini utk baca yassin buat kali terakhir..Arwah sakit dari bulan 5 hr tu..aku memang tak dapat nak cuti nak blk tgk dia..so bila mil call kata arwah dah nazak mmg perancangan tu nak blk gaks lah hr sabtu tu tp apakan daya DIA lebih menyanyanginya...Ramai jugalah sanak saudara yg dtg..Esk nya dlm kul 10 pg arwah telah selamat di kebumikan di Tanah perkuburan KG Repek Pasir Mas Kelantan..(gambar mmg xdpt nak ambil sbb sibuk melayan karenah ank2 yg xreti duk diam)Nampak nya aku dan en suami sama2 dah jadi ank yatim..kami kedua2 nya kehilangan abah yg tersayang..dan kedua2nya pergi sblm sempat kami berpuasa dan menyambut hari raya sama2..Sedih memang tak terkata sbb waktu aku nak cium arwah buat kali terakhir rasanya mcm aku cium arwah bapaku..Kini mil tinggal seorang di kg..sama juga dgn mak aku..bezanya mak aku ank2 nya dekat dan hari2 dtg jenguk..tapi mil aku xde siapa pun dia sana sebab ank2 semua merantau.Ya Allah ku mohon agar engkau perkenan kan lah doa kami agar ko tempatkan lah Arwah bapa kami di mana engkau tempatkan org2 yg beriman...Amin..







No comments: